Genre: Web Prototype
Duration: 1 week
Position: UX/UI design
Genre : Prototype web
Durée : 1 week
Rôle : UX/UI design
Try the demoTester la DemoAtlas data on Earth is an interactive online experience that aims to report on data about the earth with a critical dimension. This project, led by the designer and researcher Clément Renaud, was proposed to our class in DSAA Interactive Design (Bac+4) to familiarize ourselves with the concept of "data visualization". The assignment is to design an interactive scientific popularization experience on the following themes: virtual water, the great acceleration, or the technosphere.
Atlas data on Earth est une expérience interactive en ligne qui vise à rendre compte des données relatives à la terre avec une dimension critique. Ce projet, porté par le designer et chercheur Clément Renaud, a été proposé à notre classe de DSAA Design Interactif (Bac+4) pour nous familiariser avec le concept de “data visualisation”. La consigne est de concevoir une expérience de vulgarisation scientifique interactive sur les thématiques suivantes : l’eau virtuelle, la grande accélération, ou encore la technosphère.
I chose to deal with the chapter on the great acceleration by taking the example of data generated on the internet. The cloud or dematerialization may lead us to believe that the use of digital technology allows us to save physical resources. However, the consequence of such a use has a material reality: what a server consumes to store information on the net is a tangible reality. (consumption of electricity, water and liquid nitrogen, 24-hour maintenance).
J’ai choisi de traiter le chapitre sur la grande accélération en prenant l’exemple des données générées sur internet. Le cloud ou la dématérialisation peut laisser penser que l'usage du numérique nous permet d'économiser des ressources physiques. Cependant, la conséquence d'un tel usage a bien une réalité matérielle : ce que consomme un serveur pour stocker des informations sur le net s’inscrit dans une réalité tangible. (consommation d'électricité, d’eau et azote liquide, maintenance 24h/24).
This prototype confronts the user with this paradox: the user notices the numbers he generates when he browses. Since each action is irreversible and leads to more and more intense interactions, the user faces the absurd and the inevitable.
Ce prototype confronte l'utilisateur à ce paradoxe : l’utilisateur constate les chiffres qu’il génère lorsqu’il navigue. Puisque chaque action est irréversible et qu’elle mène à des interactions de plus en plus intenses, l’utilisateur fait face à l'absurde et l'inévitable.